Storytel öppnar fysiska butiker

Storytel öppnar fysiska butiker

Efter en osannolik framgångssaga på den digitala ljudboksmarknaden öppnar företeget nu fysiska butiker över hela landet.

Storytel har med sin digitala ljudboksplattform tagit hela Sverige med storm. Företaget har växt snabbt och 2016 köpte de det anrika förlaget Norstedts för 150 miljoner kronor. Nu tar Storytel med VD Jonas Tellander vid rodret nästa steg i den aggressiva expansionen. Fysiska butiker ska etableras över hela landet i vilka bokslukare ska kunna gå in och med egen kraft känna på och köpa fysiska böcker.

"Det kommer alltid vara bättre [...] med ett begränsat utbud."

Redan idag erbjuder Storytel böcker i skriven form genom sin egenutvecklade läsplatta. Böckerna laddas ner direkt till enheten och kan läsas när som helst av den som föredrar skriven text framför ljudbok. Men Jonas Tellander tror att pappersböcker har en tydlig plats och en ljus framtid:

"Vem vill ha världens alla böcker tillgängliga så fort man känner för att läsa?", frågar Tellander retoriskt. "Det kommer alltid vara bättre att klä på sig och bege sig ut till en fysiskt butik för att där välja ut något bland ett begränsat utbud. Det gör att man som läsare blir mer tacksam och i förlängningen uppskattar verket mer."

Middagsbladet har pratat med Mats Malm, ständige sekreteraren för Svenska Akademien. Han är glad över att ett så stort företag som Storytel vidgar sina vyer och han välkomnar butikerna i stadsbilden.

"Jag förstår att Storytel och andra företag som vill hänga med i det moderna samhället riktar blickarna mot fysiska butiker."

"Man kan kasta många invektiv på Svenska Akademien som institution men 'gammalmodigt' är inte ett av dem.", säger Mats Malm något irriterad över våra frågor kring hur akademien ställer sig till bokbranschens utveckling. "Fysisk försäljning av böcker är egentligen en ganska modern företeelse i det stora hela. Så sent som år 1599 grundade Herman Sulken Sveriges första bokhandel och sedan dess har fenomenet fullständigt exploderat. Jag förstår att Storytel och andra företag som vill hänga med i det moderna samhället riktar blickarna mot fysiska butiker."

Flera svenska experter låter hälsa att Storytel kanske tar sig vatten över huvudet. En expert, som vill förbli anonym, menar på att det är en sak att bygga avancerade mobilappar, hantera kompressionsalgoritmer, sätta upp sekundsnabba betallösningar, upprätthålla driftsäkerhet på serversidan och att expandera i rekordfart med sina digitala tjänster. Men det är något helt annat att sätta upp en affär. Det kräver inventering av de fysiska pappersböckerna och personal som ska läsa in dem i kassan och ta betalt av kunden.

Jonas Tellander på Storytel erkänner att han tvekat flera gånger men menar på att satsningen är viktig för företagets fortsatta överlevnad.

"För tretton år sedan köpte Bonnier tidskriftsföretagen Time4 Media och the Parenting Group i USA. Jonas Bonnier, företagets dåvarande VD, var väldigt förutseende med att tryckt skrift är framtiden. Hade de inte slagit till, så hade de gått miste om stora annonsintäkter.", säger Tellander och utstrålar en stark respekt för det tryckta mediet.

Storytel har inte gått ut med vad deras fysiska bokaffärer ska heta men Jonas Tellander lovar att namnet ska föra tankarna till framtiden.